Comtoise Loopt te snel

  • Reind van der Laan

    Beste mensen,

    Nadat mijn klok langzamer begon te lopen en tot slot nog maar een paar minuten wilde lopen,heb ik hem schoon gemaakt en loopt hij nu weer gewoon door,ALLEEN,loopt hij een uur in de 24 uur voor ,slinger al afgesteld op het laagste punt zodat hij wat langzamer zou lopen,maar dat hielp niks.

    Ik heb het gevoel(ik zie dat) dat waar het kammetje boven in de tandwielen grijpt iedere keer er eentje overslaat(ik ben een leek in klokken) en zorgt voor een snellere tijd .

    Wie kan mij vertellen waar dit aan kan liggen,als ik zo de berichten lees,kan dit dan liggen aan versleten kammetje die de wijzers laat draaien?.

    Hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op geven en een advies hoe dit te verhelpen.

    mvg

    Reind

    Usquert(Groningen)

  • Ton

    Reind,

    Dat kammetje wat wat jij bedoeld heet een anker wat er voorzorgt dat als een tand van het ankerrad ontsnapt aan het anker de volgende tand weer wordt opgevangen. Dit noemen we het echappement. (ontsnapping) Zorg er nu voor dat het anker iets kan zakken door de twee stelschroeven (niet te diep want dan gaat het helemaal niet meer) en dan zal elke tand worden opgevangen en zal de klok zijn normale gang hebben. Stel later de slinger naar boven, want hij zal nu te langzaam gaan lopen. Veel succes en heb vooral geduld.

    Gr

    Ton

  • Reind van der Laan

    Ton,

    Heel hartelijk bedankt voor het advies,ik ga er vandaag aan beginneb en laat het weten of het allemaal weer als vanouds loopt.

    mvg

    Reind

    Ton schreef:

    >

    > Reind,

    > Dat kammetje wat wat jij bedoeld heet een anker wat er

    > voorzorgt dat als een tand van het ankerrad ontsnapt aan het

    > anker de volgende tand weer wordt opgevangen. Dit noemen we

    > het echappement. (ontsnapping) Zorg er nu voor dat het anker

    > iets kan zakken door de twee stelschroeven (niet te diep want

    > dan gaat het helemaal niet meer) en dan zal elke tand worden

    > opgevangen en zal de klok zijn normale gang hebben. Stel

    > later de slinger naar boven, want hij zal nu te langzaam gaan

    > lopen. Veel succes en heb vooral geduld.

    > Gr

    > Ton

  • Reind van der Laan

    Ton,

    Na de klok te hebben afgesteld (wel 20 maal van de wand en aan de wand) slinger naar boven en naar beneden en veel geduld zoals je al zei,loopt de klok nu weer perfect.

    Bedankt voor het advies.

    Groet

    Reind