afzetten belslag friese klok

  • gast

    Hallo

    Wie weet en wil mij vertellen hoe de belslag van een friese klok kan worden afgezet.

  • Martin

    Hallo Gast,

    De meest simpele en doeltrefende methode is om aan de windvleugel (aan een van de bladen daarvan) een waskijper te klemmen. Het voordeel is dat er niets wordt beschadigd en als je het slagwerk weer wil laten lopen dan haal je knijper er af en zit de klok op slag.

    Groeten Martin.

  • rudi

    Gast

    ik ben het met Martin eens ,maar een voledige belasting van de wielen ,die dus zodoende altijd in dezelfde stand staan kan schade opleveren

    niet zo snel als bij een klok met veren maar toch.

    een andere oplossing is,proberen de vulling van het gewicht te verwijderen.

    grt rudi

  • gast

    Hallo Rudi

    De klok waarover het gaat is een antieke klok met 1 gewicht, dus de methode zoals u voorstelt zal niet lukken. Bedankt voor het reageren.

    G de Gast .

  • gast

    Hallo Martin

    Bedankt voor de tip. Ik heb deze toegepast en het werkt.

    Groetend GdG

  • Henk-Jan ten Dam

    Mij lijkt de beste manier, de uitlichter (ook wel bokkepoot bij een fries) een kwartslag gedraait monteren of demonteren. Zo wordt het slagwerk niet uitgelicht.

    Ik doe het liever zo omdat het wat minder rommelig staat dan een wasknijper en je weet nooit hoe een wasknijper (of iets dergelijks) nog in het uurwerk terecht kan komen en wat stuk maken.

    Misschien een goede tip: Als je de invallichter verwijderd of een kwartslag draait, zal de klok telkens maar 1 keer slaan. Zo hoor je toch uurmarkeringen, zonder dat je doof wordt en de ketting heel snel afloopt. U vindt de invallichter boven de sluitschijf. Soms is deze in de vorm van een paardehoofd gemaakt.

    Let op: houd gedemonteerde onderdelen ALTIJD bij het uurwerk

  • gast

    Hallo.

    Bedankt voor uw aanwijzingen tav slag afzetten friese klok. Ik vind e.e.a. nogal technisch en houdt het voorlopig maar bij de wasknijper.

    Groetend Gast

  • Martin

    Hallo Gast,

    Henk-Jan bedoeld waarschijnlijk de stuitlichter die op de achterste stijl van het uurwerk zit. In theorie kan je die omgekeerd er op zetten maar omdat het een oude klok is en alles is pas gemaakt op elkaar zou ik daar niet van uit gaan. En een goede houten wasknijper kan het jaren volhouden.

    Groeten Martin Meijer, uurwerkhersteller.

  • frans snijder

    even een tip,ik heb in mijn huiskamer plm 16 klokken hangen.maar als ze slaan dan is het oorlog hier.dus alle wand klokken met een ketting heb ik het slagwerk uit geschakeld..hoe?.simpel even een klein spijkertje door de ketting van het slagwerk halen en het probleem is opgelost