Hallo
Wie weet en wil mij vertellen hoe de belslag van een friese klok kan worden afgezet.
Mij lijkt de beste manier, de uitlichter (ook wel bokkepoot bij een fries) een kwartslag gedraait monteren of demonteren. Zo wordt het slagwerk niet uitgelicht.
Ik doe het liever zo omdat het wat minder rommelig staat dan een wasknijper en je weet nooit hoe een wasknijper (of iets dergelijks) nog in het uurwerk terecht kan komen en wat stuk maken.
Misschien een goede tip: Als je de invallichter verwijderd of een kwartslag draait, zal de klok telkens maar 1 keer slaan. Zo hoor je toch uurmarkeringen, zonder dat je doof wordt en de ketting heel snel afloopt. U vindt de invallichter boven de sluitschijf. Soms is deze in de vorm van een paardehoofd gemaakt.
Let op: houd gedemonteerde onderdelen ALTIJD bij het uurwerk
Hallo Gast,
Henk-Jan bedoeld waarschijnlijk de stuitlichter die op de achterste stijl van het uurwerk zit. In theorie kan je die omgekeerd er op zetten maar omdat het een oude klok is en alles is pas gemaakt op elkaar zou ik daar niet van uit gaan. En een goede houten wasknijper kan het jaren volhouden.
Groeten Martin Meijer, uurwerkhersteller.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?