leeftijd junghans pendule

• Freddy

Ik heb recent een oude klok gekocht. Het is een Junghans pendule klok met westminster “slagwerk” de klok werkt perfect maar ik ben benieuwd hoe oud deze klok is. Op het uurwerk staat aan de achterzijde W200a en het Junghanslogo, tevens staat naast het logo 58 gegraveerd.

Wie kan mij iets over de leeftijd vertellen??

met vriendelijke groeten Freddy

• Ton

Freddy,

Het zal aan het logo liggen om te schatten hoe oud je pendule is.

Het logo “J” met ster heeft 8 hoeken is van voor de 2e wereldoorlog. Staat er alleen een “J” dan is de klok van na de oorlog.

Kijk even op deze site voor meer informatie over stempels

WWW.KLOKKENDOKTER.COM

http://www.klokkendokter.com/stempels/stempels.html

Succes

Gr

T

• Ber

Dag Freddy,

Heb hier dezelfde klok. Nieuw gekocht door mijn ouders in 1958.

Hier staat naast het logo 65 gegraveerd. Deze klok heeft 2 instelbare melodieen.

Als jouw klok alleen Westminster heeft zijn de cijfers 58 en 65 misschien een aanwijzing voor

de melodieen.

Met vriendelijke groet,

Ber.

• mariaholman

uit erfenis gekregen. Junghans pendule.W 203 a Wurtensberg .

Mariaholman@xs4all.nl

• rudi2

van harte gefeliciteerd;);););)

• veldboom

Ik heb ook nog een pendule = +- 1934 loop nog goed niet te koop

en een wekker loop nog van 1909

• sander maas

wij hebben een pendule in bezit van junghans…er staan bepaalde getallen op,en willen weten wat het het betekend, en hoe oud hij is en eventueel de waarde.

de getallen zijn 187/35 dit staat links boven

83

en in een ster links onder junghans

onder de ster w278

37 10

ik hoop gauw een reactie te ontvangen..BVD sander maas

• Hans

Beste lezer(s),

Van mijn moeder heb ik de Junghans pendule gekregen, zo blijft deze in ieder geval in de familie.

Ik heb een paar vragen over de klok. (zie foto bijlagen)

a) Is het uurwerk geproduceerd in januari1953 (het logo met de cijfercodering W.33 + logo + 53 1) en de kast in oktober 1952 (6004 + 52 10)??

b) wat is het beste middel om de klok mee te smeren, zelf dacht ik aan WD 40 of iets dergelijks

c) De klok slaat slechts 1 keer op het hele uur en dat is niet goed, hij moet het juiste aantal uren slaan. Hoe kan ik dit herstellen??

Hoop snel iets van jullie te vernemen. Alvast bedankt.

Hans

• Martin Meijer

Hallo Hans,

W.33 is de aanduiding van het type uurwerk de rest van de cijfers zegt mij niets.

Een uurwerk smeren doe je niet met een spuitbus want je gaat onderdelen smeren die niet gesmeerd mogen worden.

Als het uurwerk zo slaat dan is waarschijnlijk de uitlichter verbogen.

Als je het uurwerk weer perfect wil hebben dan is het misschien slim om het naar een vakman te brengen. Die kijkt wat er aan mankeert geeft een prijsopgave en als het goed is krijg je ook garantie op de uitgevoerde reparatie. Een goedbedoelde hobbyist verprutst misschien meer dan wat de bedoeling is.

Vaak krijg ik uurwerken op mijn werkbank die door zo iemand is “gerepareerd” geen garantie helemaal niks, alleen dan zijn ze bij mij wat duurder uit dan wat had gehoeven!!!

Groet Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

• marie

In de zeventiger jaren van de vorige eeuw uit een erfenis een Junghans pendule gekregen. Onder het logo (ster) staat A52.

Loopt prima, maar een minuut per dag te snel. Om het kwartier geluid en op het hele uur Westminster. Na opwinden loopt het uurwerk wel 14 dagen!

Kan iemand vertellen hoe oud de klok is?