afstelling slagwerk Friese staartklok

  • warrie bosscher

    Zoals gezegd ben ik bezig met de afstelling van het slagwerk.

    Ik weet dat de stand van het jaagrad erg belangrijk is. Op dit moment staat de pen op het jaagrad op één uur ( van achterzijde gezien) op het moment dat de (

    sluit) lichter in de sluiter valt . Dit gaat gepaard met een droge tik, gevolgd door een tik doordat de pen van het jaagrad tegen de lichter “klapt”. Dus twee droge metallige tikken achter elkaar.

    Kunnen deze twee geluiden worden voorkomen?

    Mijn eigen Fries doet dat eveneens. Mij stoort het niet, maar ik vraag me af of dit kan worden voorkomen.

    Mvg,

    Warrie Bosscher

  • Martin

    Hallo Warrie,

    Je kan er schuimplastic op plakken (grapje) maar dat lijkt mij niet verstandig. Hier is dus niets aan te doen het hoort bij een Friesche klok!! De een heeft die bijgeluiden wat meer dan de ander, het zij zo!

    Groeten Martin Meijer.

  • warrie bosscher

    Dag Martin,

    Dat had ook wel gedacht. Het is immers messing op messing. De sluiter klapt op de achterste stijl. De pen van het jaagrad klapt tegen de lichter aan.

    Inderdaad “schuimplastic”zou uitkomst bieden…………, maar niet heus. Inderdaad, het zij zo.

    Intussen heb ik het jaagrad in een iets andere stand gezet. Het geluid is wat afgenomen.

    Dank voor je info.

    Warrie

  • Henk-Jan ten Dam

    Het stuitvlak moet natuurlijk goed vet opzitten