zweefbalans

  • Dennis

    Hallo,

    Ik heb een vraag.

    Ik heb een klok gekocht in een vorm van een uil die met zijn ogen heen en weer gaat. Er zit een uurwerkje in met een zweefbalans alleen heb ik nog nooit een uurwerk met zweefbalans schoongemaakt. Dus mijn vraag is hoe maak ik dat schoon en waar moet ik olie geven bij de zweefbalans?

    Alvast mijn dank

    Dennis uit Winterswijk klokkenmaker in opleiding

  • warrie bosscher

    Wat voor soort balans is er in de klok. Een Hermle-balans. Dan geldt onderstaande beschrijving.

    Uurwerk uit de klok halen door meestal eerst de wijzers los te halen. Het uurwerk is vaak een FHS of Kienzle 130-020.

    Veren ontspannen en daarna pas zweefbalans los halen. Let goed op het “ankertje”.

    Controleer of de balansdraad beschadigd / gecorrodeerd is is. De balans moet naar beide zijden vrij bewegen. De balans moet “in beat” zijn, dus moet vanuit de ruststand naar beide zijden even ver bewegen.

    De balansveer mag tijdens het bewegen niet zijdelings bewegen.

    Zet de balans in een bankschroef en beweeg de balans 270 graden=driekwart cirkel.

    Als de balans nu 3 - 5 minuten oscilleert is reiniging niet nodig.

    Stopt de balans eerder dan is reiniging noodzakelijk.

    Zelf reinig ik een vervuilde balansveer in alcohol. En alleen als dat strikt noodzakelijk is.

    Oliën van de balans is in principe niet nodig. Eventueel een minuscuul drupje waar boven en onder de draad in de buis verdwijnt. Boven en onder zit een klein steentje, inwendige diameter 0,20 mm. Daar loopt de draad door.

    Zoek in Google naar: Hermle Floating balance. Je vindt dan een interessant artikel over dit type balans / onderhoud / afstelling.

    Voor iedereen die dit leest: ik zoek nog balansdraad voor een Hermlebalans.

  • Martin

    Hallo Dennis en Warrie,

    Als ik een uurwerk met een zweefbalans in reparatie krijg dan maak ik die altijd schoon. Sommige mensen zijn vaak druk en de weer met van dat siliconenspul, dus dat zit overal en ook op je balans. In de schoonmaakmachine ermee en geen probleem, als je die niet hebt inderdaad alcohol. Warrie ik heb wel een stukje draard over voor je, 0,19 dik!

    Groeten Martin Meijer, uurwerkhersteller.

  • warrie bosscher

    Beste Martin,

    ik houd me aanbevolen voor dat stukje draad.

    Ik zou graag een zweefbalans willen repareren. Dan heb ik die op reserve.

    Hobbyklok kan geen balansdraad leveren. Weet jij een leverancier?

  • Henk-Jan ten Dam

    De zweefbalans heeft in principe geen olie nodig. Alleen als de uitslag (amplitude) te groot is kun je wat olie aan de robijntjes doen. Let op alleen olie nr. 1 (voor horloges) en niet te veel want olie op deze plek remt alleen de balans maar

  • thomas

    Beste lezers,

    Ik heb zelf ook een klok een FHS 69 met 130-020 met op de wijzerplaat “Haid”.

    Weet iemand hoe oud dit tafelklokje is en wat de waarde ervan is.

    alvast bedankt

    Thomas

  • Hein Peters

    Hallo Warrie,

    Wat betreft de draad voor de zweefbalans, daar gebruik ik gitaarsnaar voor, werkt prima.

    De maat voering van de gitaarsnaar wordt meestal aan geduidt in inch.

    Met vriendelijke groet,

    Hein Peters

  • rombout freddy

    Hallo, heb een klein reisklokje van het merk ‘schatz’ gekocht op marktplaats.nl,als ik het klokje op z'n rug leg of op z'n zijde loopt het klokje prima,echter wanneer ik het rechtop zet in de normale positie valt het in de korste keren stil(het klokje heeft een vertikale zweefbalans);weet iemand hier meer over ?,het klokje is per post naar mij gestuurd(transportschade?).

    Alvast bedankt!.

  • rombout freddy

    rombout freddy Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo, heb een klein reisklokje van het merk

    > ‘schatz’ gekocht op marktplaats.nl,als ik het

    > klokje op z'n rug leg of op z'n zijde loopt het

    > klokje prima,echter wanneer ik het rechtop zet in

    > de normale positie valt het in de korste keren

    > stil(het klokje heeft een vertikale

    > zweefbalans);weet iemand hier meer over ?,het

    > klokje is per post naar mij

    > gestuurd(transportschade?).

    > Alvast bedankt!.

  • JeHaLi

    Ik heb een FHS 130-020 uurwerk, geheel gereinigd en weer gemonteerd.

    Nu loopt het echter te snel, wel 5 minuten/uur

    Gewichtjes op de balans zijn ook al helemaal naar de min gedraaid.

    Kan iemand een hint geven