een klok die piept

  • Dennis

    Hallo,

    Ik heb eigelijk 2 vragen waar ik mee zit. 1. voor een tijdje geleden heb ik een klok gekocht die Ave Maria speelt. Alleen de klok maakt een schuurend en piepent geluid tijdens het lopen. Weet iemand wat ik hier aan kan doen? De klok is schoon gemaakt en alles is verder in orde maar het geluid krijg ik niet weg.

    2. Tevens speelt de klok het melodie van Ave Maria te langzaam. Ik heb alles een paar keer over na gekeken maar ik kan niks vinden.

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

    Alvast vriendelijke mijn dank

    Dennis uit Winterswijk

  • warrie bosscher

    Dennis,

    ik zou het uurwerk uit de kast halen en op een teststand zetten. Door in het uurwerk te kijken tijdens het afspelen kun je de bron van het schuren toch wel opsporen. Probeer de frequentie van het geluid te relateren aan de snelheid waarmee bepaalde tandwielen draaien. Het vleugeltje op de bovenste as wil wel eens aanlopen.

    Te langzame snelheid kan aan veel zaken liggen: smering van de tappen, kromme tappen, te krappe bussen, tandwielen die niet goed ingrijpen, versleten bussen.

    Ontspan de veren en controleer de radiale én axiale speling van de tappen van alle tandwielen. Tappen oliën met klokkenolie.

    Veel succes.

    Warrie Bosscher

  • Henk-Jan ten Dam

    Uw klok is waarschijnlijk de laatste 7 jaar niet geolied. Het piepen wat u beschrijft wordt veroorzaakt door de heffingsvlakken van het anker. Deze kunnen ruw zijn en of droog. Het laatste lijkt me het waarschijnlijkst omdat de klok ook te langzaam slaat. Voor een dergelijk uurwerk kunt u toe met olie 4