oude nufa synchroon klok

• marco

Ik ben in het bezit van een oude (50 jaar) oude nufa synchroon klok van mijn overleden vader. Echter hij staat soms stil en het synchroon motortje maakt een tikkend en grommend geluid. Heb al zitten prutten met de lagertjes alleen dat heeft niet geholpen. Ik ben bereid tot het plaatsen van een nieuw synchrron uurwekje in de klok maar weet niet waar ik het kan kopen. Elk advies is welkom.

bij voorbaat dank.

• warrie bosscher

Marco,

er staat een synchroonuurwerk in de catalogus van Hobbyklok. Inclusief 80 mm secondenwijzer, centraalmoer, wijzermoer, rubberschijven en aansluitklemmen. Vast en zeker te vinden op de site van Hobbyklok.

Misschien heb je hier iets aan.

Heb zelf kortgeleden een synchroonuurwerk uit een van Doorn klok overgezet in een andere klok. Met wat aanpassingen goed gelukt.

Succes,

Warrie Bosscher

• marco

hoi,

Ik denk dat ik zeker wat aan je tip heb en dat het uurwek van hobbyklok bruikbaar is, zal mischien een oplossing voor de wijzers moeten zoeken.

• Chris Gerrits

Hallo,

Ik heb de laatste tijd veel van dit soort klokken gerepareerd voor een verzamelaar. Deze motortjes hebben weinig vermogen (5w) en daarom is het belangrijk dat de afstelling optimaal is. De vraag is of de spoel nog goed is en juist is aangesloten. Veel van deze spoelen hebben een aansluiting voor 125 en 220 V.

Ben bereid tegen vergoeding dit klokje te repareren.

M.vr.gr. Chris Gerrits.

• martin meijer

Hallo Marco,

Waarschijnlijk moet jou uurwerkje worden schoongemaakt, zo te lezen in je bericht. Inderdaad kan je er een nieuw uurwerkje in zetten maar dan is vaak het grootste probleem om de oude wijzers er weer op te krijgen. Die zijn toch wel bepalend voor de klok!! Vooral omdat hij van je vader was! Zoek iemand die daar ervaring mee heeft.

Groeten Martin Meijer.

• Chris Gerrits

Hallo Marco,

Even een aanvulling op mijn vorige bericht.

Als het klokje inderdaad 50 jaar oud is dan zit daar een éénfase-synchroonmotor in. Dit motortje moet gestart worden door een knopje tegen een veerdruk in rechtsom te draaien en dan los te laten. Deze motortjes draaien, afhankelijk van het aantal tanden op de rotor, een vast toerental. Bij 30 tanden is het toerental: 200omw./min. Deze motortjes zijn onverwoestbaar en bijna altijd te repareren als er niet ondeskundig aan gesleuteld is. Bovendien is het jammer om in zo'n oud klokje een moderne aandrijving te zetten.

Als je nog vragen hebt stuur mij dan een mail: c.gerrits62@upcmail.nl

Groeten: Chris Gerrits.

• Lugo Schoonman

Chris,

Kun je onze oude Nufa klok maken op zwembad de Schaeck in Twello?

Groeten Lugo Schoonman

06-21216859

• ducable

Lugo Schoonman Schreef:

——————————————————-

> Chris,

>

> Kun je onze oude Nufa klok maken op zwembad de

> Schaeck in Twello?

>

> Groeten Lugo Schoonman

> 06-21216859

Kan jullie klok wel repareren of het uurwerk vervangen indien nodig.Woon zelf in Apeldoorn dus dat is vlakbij.Hoor het wel.Groet Peter.