Goedendag,
Wij hebben een comtoise en deze blijft slaan, wat kan dit zijn?
Vr. gr. rik
Hallo Rik,
Misschien is het apparaat vuil, hang hij of zij scheef, loopt de slinger wel vrij daar waar de slingerstaaf uit de klok komt, is de uislag van de slinger wel gelijk en “schommeld” hij niet? Vragen en oplossingen genoeg, is het een spillegang (het laatste rad van het gaandwerk is horizontaal) of een haakgang. Een spillegang is lastiger af te stellen dan een haakgang. En wanneer is de klok voor het laatst nagekeken door een uurwerkhersteller. De lagers kunnen ook wat uitgelopen zijn waardoor de ingrijping van de tanden veranderd en het uurwerk stil kan blijven staan.
Groeten Martin Meijer, uurwerkhersteller.
Hallo Rik
Ik denk dat het probleem moeilijker omschreven word als dat het is .
Het sterrad brengt de belhamer op spanning waardoor deze als lip van de belpen over een tand van het sterrad schiet en de bel laat slaan . Het aantal slagen word bepaalt door de valdiepte van de zaag . Het derde rad in het slagwerk is het stuitrad , waarop door middel van twee lichters het slagwerk in werking of stop gezet word. Dit rad drijft de windvleugel aan die doordat hij slippend gemonteerd is het blokkeren van de lichters ( slagwerk ) opvangt.
Dus ik denk dat je eerst moet kijken of de lichter niet de aanslagpen van het sluitrad overslaat of er voorbij loopt .
Mocht je nog vragen hebben , of in de buurt van Appeltern woont wil ik je graag behulpzaam zijn .
Mvg jhk
Hallo,
Inderdaad, verkeerd gelezen!!!
Dit is een probleem van 3 jaar geleden (niet van het niet goed lezen maar van die comtoise) dus het zal wel opgelost zijn.
Iedereen moet maar flink veel van die spuitbus troep in zijn of haar klok spuiten des te meer werk krijg ik (zie volgend stukje in dit onderwerp).
Groeten Martin Meijer.
Ik ben geen klokkenmaker maar ik verzamel Franse (comtoise) klokken en het slechtste advies wat iemand kan geven aan u is de klok smeren met WD 40 (mag beslist niet) en helemaal verschrikkelijk is het smeren met slaolie gebruik je slaolie dan staat je klok binnen de kotste tijd helemaal vast omdat slaolie een koek gaat vormen en dan kan de klok niet meer lopen, het blijven slaan van de klok heeft te maken met de val van het zagje en het niet goed functioneren van de lichter, het is soms zo dat de lichter is verbogen en dan moet je echt een deskundige raadplegen.
Ik wens je veel succes en adviseer je om goed op te letten met veel goed bedoelde adviezen
Groeten Rob
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?