oliën of smeren

  • lydia

    Beste mensen,

    Ik heb een hangklok met gewichten en een bel met een hamertje bovenop, hij heeft altijd goed gelopen, maar nu maakt hij een “vermoeid”geluid als hij slaat, . Hij loopt wel, maar als hij moet slaan dan staat hij stil.

    Moet hij soms gesmeerd,(geolied) worden en zo ja waar doe je dat mee.

    Wie weet raad.

    Groeten Lydia

  • warrie bosscher

    Jouw waarneming wijzen in de richting van slijtage. De tandwielen van de slagwerktrein gaan steeds moeilijker lopen, doordat de asjes zijn uitgesleten. Ik denk dat het uurwerk moet worden schoongemaakt en gebust. Dat laatste wil zeggen dat de asjes weer mooi worden opgesloten en alle tandwielen weer probleemloos kunnen bewegen.

    Mocht je in de regio Aalsmeer wonen, wil ik wel helpen.

    Veel succes.

    Warrie Bosscher

  • A.Broks

    Hallo, Van een familielid heb ik een klok die niet meer wilde lopen, schoongemaakt, is schoon maar nog niet gesmeerd, wil nog niet lopen. Uurwerk Kienzle Uhren D.R.Patent 125603/125cm/133 1/3/ is dit toch een vorm vanslijtage of moet hij eerst gesmeerd worden? het is een slingerklok. Vr, gr. A.Broks EEN.lydia schreef:

    >

    >

    >

  • Martin

    Hallo A. Broks,

    Als een klok goed is schoongemaakt (compleet uit elkaar) en weer op de juiste wijze is gemonteerd en hij loopt niet, dan is er grote kans dat de lagers zijn uitgelopen waar de tappen in draaien. Voor het schoonmaken liep de klok natuurlijk maar door het schoonmken is het vuil wat tussen de tappen zat en de lagers weg. Daardoor wordt de ruimte tussen tap en lager groter en dan zal de ingrijping tussen de raderen niet meer kloppen. Oplossing: klok demonteren en er nieuwe lagers inzetten op de goede plaats (want het lager is uitgelopen).

    groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.