klokt loopt wel maar slaat niet

  • Antonie de Kievit

    Mijn klok loopt wel maar slaat niet meer. Ik hoor wel een tikje op de hele en halve uren maar de hamers bewegen niet. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

    Vriendelijke groet,

    Antonie de Kievit

  • warrie bosscher

    Antonie

    Mijn 1e gedachte was dat, ingeval van een veeruurwerk, de slagwerkveer niet is opgewonden. Maar dat zal toch wel….

    Als de klok voordien wel de uren sloeg, zou dat kunnen duiden op slijtage. De slagwerktrein loopt dan zo moeilijk dat er geen beweging meer in zit. In dat geval is rep. noodzakelijk.

    Ook is mogelijk dat het slagwerk niet correct wordt vrijgegeven, dus dat de slagwerkzijde niet goed wordt geactiveerd.

    Kun je wat meer informatie geven over het uurwerk: merk en type?

  • Antonie de Kievit

    Hoi Warrie,

    Het is een wandklok met twee gewichten. Vanmorgen viel me op dat één van de gewichten niet naar beneden zakt……….. Zorgt dat gewicht nu voor het (niet) slaan van de klok?

  • warrie bosscher

    Van voren gezien zal het linker gewicht voor het slagwerk dienen, het rechter voor de gang van het uurwerk.

    Wat gebeurt er als je het linker gewicht gaat belasten, dus extra kracht gaat uit oefenen? Gaat het uurwerk dan wel slaan? Ik zou dan zeggen dat slijtage de meest waarschijnlijke oorzaak is. Je moet je voorstellen dat door slijtage de tandwielen niet meer recht tegenover elkaar staan. Er ontstaat extra wrijving. Het uurwerk moet dan gebust worden. Waarschijnlijk is het kettingtandwiel van het slagwerk de schuldige. Maar er kunnen nog andere oorzaken zijn…………..

  • Martin

    Hallo Antonie,

    Mijn advies is na laten kijken door een uurwerkmaker, waarschijlijk zal hij schoongemaakt moeten worden en nieuwe bussen erin. Het gewicht drukt de tappen van de raderen naar een kant, dus dat gaat slijten en dan is de ingrijping niet meet optimaal.

    Gtoeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

  • Antonie de Kievit

    Bedankt voor de tip Warrie! Het uurwerk slaat weer! Ik zal, wat Martin al voorstelde, de klok eens laten schoonmaken om problemen in de toekomst te voorkomen.

    Vriendelijke groet,

    Antonie