Mijn klok loopt wel maar slaat niet meer. Ik hoor wel een tikje op de hele en halve uren maar de hamers bewegen niet. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Vriendelijke groet,
Antonie de Kievit
Antonie
Mijn 1e gedachte was dat, ingeval van een veeruurwerk, de slagwerkveer niet is opgewonden. Maar dat zal toch wel….
Als de klok voordien wel de uren sloeg, zou dat kunnen duiden op slijtage. De slagwerktrein loopt dan zo moeilijk dat er geen beweging meer in zit. In dat geval is rep. noodzakelijk.
Ook is mogelijk dat het slagwerk niet correct wordt vrijgegeven, dus dat de slagwerkzijde niet goed wordt geactiveerd.
Kun je wat meer informatie geven over het uurwerk: merk en type?
Van voren gezien zal het linker gewicht voor het slagwerk dienen, het rechter voor de gang van het uurwerk.
Wat gebeurt er als je het linker gewicht gaat belasten, dus extra kracht gaat uit oefenen? Gaat het uurwerk dan wel slaan? Ik zou dan zeggen dat slijtage de meest waarschijnlijke oorzaak is. Je moet je voorstellen dat door slijtage de tandwielen niet meer recht tegenover elkaar staan. Er ontstaat extra wrijving. Het uurwerk moet dan gebust worden. Waarschijnlijk is het kettingtandwiel van het slagwerk de schuldige. Maar er kunnen nog andere oorzaken zijn…………..
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?