slingerklok slaat niet goed

  • rien mulders

    heb zojuist een klok gekregen /gekocht zeer verzorgt na het ophangen en in werking zetten blijkt de tij en het aanteal slagen niet te kloppen.

    ik heb geprobeerd snel door te draaien . op dit moment slaat hij 2 uur achter de tijd.

    Hoe kan ik dit aanpassen verder kan iemand mij uitleg geven vover deze klok hoe vaak moet je hem opdraaien ook het slagwerk is de rechter of de linker voor de tijd?

    alvast bedankt

    rien

  • warrie bosscher

    Rien,

    ik ga er van uit dat je klok een regulateur is. Correct?

    Bij de meeste klokken kun je de urenwijzer ( de korte wijzer ) verdraaien omdat deze op een bus zit. Door lichte druk uit te oefenen moet je de urenwijzer op de juiste tijd kunnen zetten. Stuur anders eerst een foto.

    Van voren gezien is de reachter veertrommel voor het loopwerk, de rechter voor het slagwerk. Veel veeruurwerken zijn weeklopers.

    Succes! Lukt het niet, neem dan weer contact op.

  • rien mulders

    hallo warrie,

    bedankt voor het bericht mijn vrouw had gisteren snel doorgedraaid door de halve uren en alleen bij de hele uren laten slaan zo kwam ze aan de juiste tijd.

    als ik voor de klok sta is zitten er twee opwind punten deze moet ik allebij dus eens in de week opwinden.

    ik denk dat men de klok een regulator noemen. groeten

  • warrie bosscher

    “mijn vrouw had gisteren snel doorgedraaid door de halve uren en alleen bij de hele uren laten slaan zo kwam ze aan de juiste tijd”

    Niet de meest correcte manier om zo'n uurwerk op tijd te zetten. Om ontregeling van het slagwerk te voorkomen per half uur doordraaien met de minuten- (grote) wijzer. Eerst slag af laten maken voordat je verder draait. Zoals ik al zei kun je de kleine wijzer ( urenwijzer) in beide richtingen verzetten om deze op het juiste aantal uren te kunnen zetten.

  • J. Groenhart

    Mijn vraag: Hoe kan ik mijn slingeruurwerk sneller of langzamer laten lopen? Onderaan de slinger zit een stelschroefje.

  • J. Groenhart

    Onderaan de slinger zit een stelschroefje…. en verder?

  • martin meijer

    Hallo,

    Linksom draaien is langzamer rechtsom dus sneller.

    Bij linksom draaien gaat de slinger naar beneden als het goed is (niets staat vast in dit vak).

    Groeten Martin Meijer.

  • Harrie

    Hallo,

    Mijn klok slaat op de hele uren 1 x en op de halve uren bijvoorbeeld 12 x , hoe kan ik dit veranderen ?

    bij voorbaat bedankt

    vr.gr. Harrie

  • Martin Meijer

    Hallo Harrie,

    Haal de minuutwijzer eraf draai die een halve slag en zet hem er weer op. De uurwijzer kan je (als het goed is) zo verdraaien die zit klemmend op een bus.

    Groeten Martin Meijer.

  • W.H.Bakker

    Hallo.Onze wandklok met gewichten wil niet meer slaan.Als ik aan het hamertje naar links trek,vlak voor dat de klok zou moeten slaan,dan slaat hij wel.

    Wat kan ik zelf hier aan doen?Merk van de klok is: Le Printemps Chantilly Al vast bedankt voor het antwoord.