afstellen Friese klok

• vd Tillaart

Sinds kort heb ik een Friese klok (met maanstand).

Echter hij wil niet lopen. Ik heb van alles geprobeerd, uit het midden in het midden, boven verder naar voren, noem het maar op. Toen ik hem kocht liep hij.

War moet ik nog proberen om hem aan het lopen te krijgen voordat ik de moed op geef en hem naar een klokkenmaker breng.

Groetjes,

Jan

• lambert

kijk of ie boven in goed in de haak hangt

ik had het zelfde probleem ik kwam by de klokken maker

en hij had hem zo aan de loop

• Herman

Inderdaad de ophanging nakijken dat hij goed hangt . Ook zien dat de slinger vrij in het “vorkje” hangt . Luisteren of de slinger nergens tegenschuurt en dat de tik-tak regelmatig is. Voorzichtig is aan de wijzer draaien , kan zijn dat er iets geblokkeerd zit.

Het slagwerk eens laten gaan , de lichter die voor de uitlichting zorgt heeft een raar model ( bokkepoot dacht ik me te herinneren van vroeger) en deze kan slecht staan. Misschien ligt er knoop in de ketting of ligt de ketting naast het spoor . Dit kan gebeuren na de klok plat te hebben getransporteerd.

Indien niets helpt dan zal je naar de klokkenmaker moeten.

Wat je ook kan doen is de kop eraf nemen en foto's nemen van het binnenwerk en naar mij sturen. Als ik iets abnormaal zie meld ik dat , indien niet dan zal het toch de klokkenmaker worden .Mvrg.

P.s.: Als je me mailt of terug een bericht op prikbord zet.Kan het zijn dat ik pas vanaf 8 jan. terug antwoord .

• warrie bosscher

Jan,

controleer of “het vorkje” niet langs de achterwand schuurt. Tijdens transport kan het uurwerk op zijn stoel ietsje verschoven zijn.

Mocht je in de buurt van Aalsmeer wonen, dan zou ik eventueel kunnen helpen…..

• j barneveld

Ik heb een staande klok die om het kwartier hoort te slaan maar doet het niet hoe kanik dat instellen?

• A.Strijbos

Hallo,

Ik heb een staande Big Ben klok.

Hij slaat ieder kwartier.

Aangezien we kleiner zijn gaan wonen wil ik de buren

er niet mee lastig vallen.

Hoe stop ik het ieder kwartier slaan (of het algehele geluid eraf)

De klok heeft 3 slingers die ik op moet trekken.

groet,

A.Strijbos

• Martin Meijer

Hallo,

Eerst zou ik vragen of de buren de klok wel horen. Vaak zit er aan de recterkant van de wijzerplaat een hendel die naar boven of naar beneden kan. Daar mee is he mogelijk het speelwerk uit te zetten. Als het speelwerk uit staat dan wordt er ook niet op de hele uren geslagen. Is die hendel niet aanwezig dan even de kap van de klok halen en een wasknijper op de windvleugel plaatsen van het speelwerk. Als u voor de klok staat het rechter gedeelte. De windvleugel bevind zich bovenaan het uurwerk en draait het snelst rond.

Groeten Martin Meijer uurwerkmaker te Beilen.

• theo Odijk

Ik heb van vrienden uit belgie een staande klok gekregen en deze per auto naar huis vervoerd.

Hij moet nu afgesteld worden.

Weet iemand, in de buurt van Nieuwegein, iemand die dat kan doen?

hoeft natuurlijk niet voor niets gedaan te worden.

Hoor graag reactie.

Vriendelijke groeten.

• Martin Meijer

Hallo Theo,

Wat voor een soort staande klok is het en wat moet er afgesteld worden?

Groeten Martin Meijer.