informatie over klok

  • Gose

    Wie zou mij meer informatie kunnen geven over deze klok?

    Ik heb hem al een tijdje in mijn bezit maar vroaag me af wat voor soort klok is dit en hoe oud is deze?

    eventueel wie herkent de maker?

    met vriendelijke groet,

    G.Bos

  • Gose

    Gose schreef:

    >

    > Wie zou mij meer informatie kunnen geven over deze klok?

    >

    > Ik heb hem al een tijdje in mijn bezit maar vroaag me af wat

    > voor soort klok is dit en hoe oud is deze?

    >

    Wat ik nog was vergeten te melden is dat er achter op de wijzerplaat er iets in gegraveerd is wat moeilijk te lezen is voor wat ik er uit kan maken staat er:

    R J WEISS (redelijke gok)

    LEEUWARDEN ???? (is een gok)

    REPARIERT (is een gok) 11 DEC 1918 (dit is duidelijk te lezen)

    > eventueel wie herkent de maker?

    >

    > met vriendelijke groet,

    >

    > G.Bos

    >

    >

    >

    >

    >

    >

    >

    >

    >

    >

  • Martin

    Hallo Goss,

    Wat er achter op de wijzerplaat staat is waarschijnlijk het reparatie kenmerk van de klokkenmaker. Het teken wat op de gong staaf staat is van het merk lenzkrieg die ontzettend veel uurwerken heeft gemaakt. Ik betweifel of het uurwerk van die firma is want die maakte zeer degelijke uurwerken. Het uurrad is er ook niet zo te zien of heeft u die eraf gehaald? Dat rad moet zitten om het rad waar de minuut wijzer op zit.

    Groeten Martin Meijer.

  • Gose

    Bedankt voor je snelle reactie,

    Ja het uurrad had ik er af gehaald ( zit er nu allemall weer op).

    En op het uurwerk staat ook dit teken net als op de kast (achterkant en het lijkt of dit gebrand is) en op de gong staaf dus.

    Kan het zijn dat er niks op het internet is te vinden over de maker hiervan dus de zogenaamde “lenzkrieg” ik kan er namelijk niks van vinden.

    Nogmaals bedankt voor de reactie,

    Gosé.

  • Dick

    Hallo Gose,

    Deze klok is van de Hamburg Amerikanische Uhrenfabrik.

    Deze fabriek had als logo de bekende twee gekruiste pijlen.

    Zowel op de gong als op het uurwerk vind je dit logo.

    Deze fabriek is later opgegaan in de Junghans fabriek. Ik dacht ergens in 1928.

    Dus dat geeft je dan een idee van de ouderdom.

    Ik zal proberen nog een foto te plaatsen want ik ben hier aan ongeveer eenzelfde uurwerk bezig. Zie de overeenkomsten. Ook met de gekruiste pijlen gewaarmerkt.

  • Pookje

    Dit is inderdaad een uurwerk van de Hamburger Amerikaanse Uhrenfabriek. Ik het jaar 1883 opgericht in Schramberg door een voorrmalige bedrijfsleider van junghans. De verkoop geschiedde op een Marikaanse manier vanuit Hamburg. HAU werd wereldwijd verkocht maar kon de moorden concurrebtie niet aan. In 1932 is ze overgenomen door Junghans en in 1932 verdween het merk.

    Deze wijsheid heb ik niet van mezelf maar dit citaat komt uit het boek “klokken repareren, dat kan ik” van Emil Eykelkamp

    Laat me even weten of ik u nog verder ergens mee kan helpen.

    Het toeval wil dat ik op dit moment eenzelfde uurwerk aan het repareren ben. En zojuist om hulp via dit prikbord heb gevraagd om de kast en het glas op te knappen. Ik heb ook foto's

    Gose schreef:

    >

    > Bedankt voor je snelle reactie,

    >

    > Ja het uurrad had ik er af gehaald ( zit er nu allemall weer

    > op).

    >

    > En op het uurwerk staat ook dit teken net als op de kast

    > (achterkant en het lijkt of dit gebrand is) en op de gong

    > staaf dus.

    >

    > Kan het zijn dat er niks op het internet is te vinden over de

    > maker hiervan dus de zogenaamde “lenzkrieg” ik kan er

    > namelijk niks van vinden.

    >

    > Nogmaals bedankt voor de reactie,

    >

    > Gosé.