klok monteren

  • Bodde

    Even aan vraagje… Ik ben als hobbyist bezog om een regulateur in elkaar te zetten na hem te hebben schoongemaakt.

    Tot nu toe alles geen probleem; alleen nu ik alles op zijn plaats heb zitten en de platine er op wil zetten,moet je alle asjes precies op de juiste plaats zetten anders krijg je de platine er niet op. Bestaat daar een methode voor? Of een trucje?

    Of is het een kwestie van geduld en gevoel?

  • Herman

    Veel heel veel geduld . Niet forceren anders heb je stukken.Ook oppassen dat het slagwerk goed geregeld is . Dit wil zeggen als de klok heeft geslagen moet de hamer in rust staan niet al deels naar boven voor te slaan. Succes. Mvrg

  • Bodde

    Herman, bedankt!

    Nu nóg een vraagje: als je een rondsel hebt dat is opgebouwd met pennetjes, en een paar pennetjes zijn gebroken, hoe haal je die gebroken pennetjes er uit, of beter nog: hoe haal je het hele rondsel uit elkaar zodat je er allemaal nieuwe penntjes in kunt zetten.

    Ik heb al van alles geprobeerd, maar krijg ze er niet uit…

  • Herman

    Ik knip de kapotte nog iets korter zodat je ze er zo kan uitnemen.

    Voor er nieuwe in te plaatsen laat ik het rondsel zo, maar boor in het ronsel op de plaats waar de kapotte zaten een gaatje van 1mm aan de kant waar het wiel niet staat.Daar pas ik dan tamponstaal ( = ronde harde stalen pen) in van 1 mm. Ik pas ze aan op lengte en daarna voorzichtig het gaatje opvullen met een beetje solduur.

    Zo een rondsel volledig uit elkaar halen doe ik niet daar je ongeveer moet zien hoe lang de pennen moeten zijn en het uitiende van het ronsel zit meestal goed vast als je het loskrijgt is het moeilijk alles terug vast te krijgen. Mvrg.