pendule van slag

  • stef

    Ik heb een antieke pendule en die slaat om 09.30 de slag van 09.00 uur. Hoe krijg ik dat weer goed?

  • rudi2

    Stef

    gewoon de grote wijzer eraf halen en verzetten

    rudi

  • stef

    hij doet het, bedankt!

  • rudi2

    graag gedaan

    rudi

  • ath

    hallo ,is het alleen dat uur wat hij fout slaat of schuift iedere slag een half uur op?

    Wij kregen een tip van een antiqair,de klok die van slag is stil te zetten .

    Dan naar 5 voor 6 te draaien,heel voorzichtig,door de uren heen.

    Dan de klepel aanzwenken en om 6 uur start de klok met zijn slagronde,dan zou alles goed gaan,en ja hoor bij onze vrienden (die de wanhoop nabij waren)begon de klok om 6 uur met 6 slaan en vervolgens ging alles goed.

    hoop dat dat voor alle uurwerken geld,maar je kunt het proberen.

    groet

  • rudi2

    quote

    Dan naar 5 voor 6 te draaien,heel voorzichtig,door de uren heen.

    dit snap ik niet,maar goed mijn vorige tip heeft toch geholpen dus wat is het probleem?

    rudi

  • Martin

    Hallo Stef.

    Een klok raakt uitzichzelf niet van slag. Dat kan diverse oorzaken hebben: hij is vuil, niet goed opgewonden, verkerd afgesteld, slijtage aan de tapgaten, er is aan “gerommeld”door een goedwillende amateur, Dus mogelijkheden genoeg om van slag te geraken!! Op mijn reparaties geef ik altijd twee jaar garantie en meestal zie die klokken nooit meer terug. Als je klok “zomaar” van slag raakt dan is er dus iets aan de hand. Zoek een goede klokkenmaker en laat het probleem oplosen.

    Groeten Martin Meijer.

  • Baarsantiek

    Een klok met sluitschijf kan van slag raken als men hem vergeet op te draaien waardoor het slagwerk eerder is afgelopen dan het loopwerk. Hierdoor loopt hij enkele uren door zonder te slaan.

    Als je hem dan weer opdraait is ie van slag.

    H.Baars