tekening uurwerk comtoise

• Marjan

Hallo

Mijn vechtgenoot is bezig een oude comtoise op te knappen. Nu beweert hij dat hij ooit op het internet een tekening heeft gezien van een comtoise uurwerk.

Is er iemand onder deze klokkanjers die weet of er zoiets bestaat en waar ik dat dan zou kunnen vinden??

Het gaat erom om te kunnen vaststellen of een onderdeeltje inderdaad scheef moet zitten of dat het toch verbogen is.

Bij voorbaat dank!

Marjan

• Herman

Als je bij Google: comtoise intikt en dan op afbeeldingen dan vind je toch al wat. Ik heb even gekeken en vond een comtoise ineen zonder voorplaat en een comtoise in onderdelen. Er waren nog redelijk wat “pagina's ” Ik heb de eerst 3 maar even gekeken. Misschien dat je daar de nodige info vind. Mvrg.

• Martin

Hallo Marjan,

Bij heel veel comtoises zit iets scheef wat bij de volgende of recht zit of scheef de andere kant op. Ik zou er niet klakkeloos vanuit gaan dat het allemaal volgens die ene tekening moet staan. Goed kijken hoe het zit en voordat je gaat buigen of i.d.

proberen te redeneren wat er zou kunnen gaan gebeuren.

groet Martin.

• Marjan

Hallo!

beide heren reuze bedankt voor het antwoord!!

Er zijn nog meer problemen met de klok.

In het zogenaamde slingerhuis zit de klepel aan een touwtje bevestigd. Touwtjes slijten dus de klok loopt steeds aan op een bepaalde tijd.

Nu is manlief dus ook op zoek naar iemand die exact weet hoe die slingerhuis/bevestiging/klepel toestand eruit hoort te zien en die eventueel slingerhuizen verkoopt dan wel kan maken.

En dat allemaal omdat ik zonodig een comtoise klok wilde hebben….

Groetjes,

Marjan

• Herman

Heb een foto doorgemailt hoop dat ze goed aankomt. Mvrg.

• Martin

Hallo Marjan,

Inderdaad met een touwtje, alleen dun paktouw is al te dik dus wat dik ijzergaren. Ik gebruik er rijggaren voor dat werkt prima. Als je me je adres mailt dan wil ik wel wat opsturen.

Groeten Martin.

• arie johan

Zoek tekening klok blijft doorbellen.

Uurwerk loopt goed, blokkade bel werkt niet.

Wie kan mij helpen.

Mvrg Arie.

• jhk

Hallo Arie

Alleen aan een tekening heb je niet veel , je moet ook weten hoe het werkt .

Ik denk dat de je moet kijken of de ontkoppelnok achter de stuitnok valt , zit aan de achterkant van het uurwerk bij de ontkoppelarm.

Ander moet je het boekje Restaureer zelf een Comtoiseklok van Johan van Droffelaar kopen .

Daar staat alles in .

Mvg. John

• arie johan

Beste jhk bedankt,

Mijn uurwerk liep niet meer, dat werkt weer prima.

Denk alleen dat het slagwerk is verlopen tijdens de reparatie.

De zaag gaat wel naar boven maar blijft daar staan, het tandwiel van het slagwerk achter de wijzers heeft een lage kant en oplopend naar hoog.

Als de klok 12 uur slaat staat dan de hoge of de lage kant boven.?

Mvgr Arie

• rob

Arie, ik ben geen klokkenmaker maar verzamelaar, je vraag over urenrad, als de klok twaalf slaat dan moet de zaag helemaal naar beneden kunnen vallen dus dat tandwiel moet zo staan dat het diepste punt onder zaag zit, bij dus bij het hoogste punt van dat tanddwiel slaan de klok een.

Wil de klok dan nog niet goed slaan dan zit het sterrad niet goed gemonteerd, het sterrad dat geeft een tik tegen belas ( dus het rad boven het rad waar het touw op zit aan de slagkant) dit rad tilt aan de andere kant de zaag op en aan die andere kant daar zie je op die kleine vertanding een verhoogde nok zitten, deze moet bij het afstellen boven staan en moet het sterrad los staan (dus in ruststand van de voet van de belas) als het sterrad met z'n zojuist beschreven nok boven staat dan moet de ster helemaal vrij staan van de belasvoet, dit moet je goed afstellen door de staanders los te schroeven en het sterrad en de belas goed op elkaar af te stemmen.

Het is altijd moeilijk om iemand iets uit te leggen over het repareren van een klok, maar ik hoop dat je het begrijpt, veel succes ermee.

Groeten Rob