klok loopt te snel

  • Visser

    Ik heb een probleem met een franse kolompendule

    na jaren zoeken ben ik eindelijk een slinger tegengekomen die past bij deze klok

    de slinger raakt bijna de houten console maar de klok loopt nog te snel.

    volgens de nrs op de klok zou de slinger ongeveer 17,5 cm moeten zijn in de praktijk is hij nu al een stuk langer tot het midden van de lens.

    Is het mogelijk door middel van het hoger of juist lager hangen van de slinger aan de slingerveer, of het langer maken of juist inkorten van de vork waar de slinger tussen hangt de klok langszamer te laten lopen.

    Naar mijn idee zou juist met het inkorten van de vork de zwaai van de slinger groter worden waardoor hij lanszamer gaat lopen.

    Wie is de techneut die hier raad op weet.

    Groet

    Arie

  • rudi2

    ik denk dat het komt omdat het geen orginele slinger is

    deze kan te groot zijn en dan bedoel ik de lens

    er zijn zeer vele verschillende slingers voor franse pendule uurwerken

    zo zijn verborgen slingers anders dan uiterlijke slingers

    het inkorten van de sligerverlenging is geen optie wel kan een kortere slingerveer helpen mits deze geplaatst kan worden maar dat kan dan ook weer invloed hebben op de snelheid.

    dus al met al een probleem wat hier moeilijk besproken worden zonder het uurwerk te zien

    grt rudi

  • martin meijer

    Hallo Arie,

    Volgens mij zit er een verkeerd uurwerk in jou kolompendule. Waarschijnlijk zijn de nummers de onder op het uurwerk staan oude Franse duimen. Die zijn gtoter dan cm. Het probleem is te verhelpen door de slinger naar boven uit te bouwen maar bij een kolompendule kan dat een probleem worden. Een goede klokkenmaker zoeken, het probleem voor leggen en eventueel een ander Frans uurwerk ir in laten zetten. Ik kan dat ook wel voor je regelen. Want ik doe niet anders de gehele dag.

    Groeten Martin.