Opwindveren

• René

Wie kan mij vertellen of veren die niet gebruikt worden wel of niet moeten worden opgedaaidt. I.v.m. uitzetten slagwerk.

M.v.g. René

• rudi2

nooit de veren opdraaien als je ze niet gebruikt

hierdoor staat er grote druk op tandwielen die niet gebruikt worden

constant grote druk op dezelfde plaats

hierdoor kan schade onstaan aan de wielen.

grt rudi

• René

Beste Rudi

Bedankt voor je antwoordt. Is het goed als ik het slagwerk de veren helemaal laat ontspannen?. Ik hoor het wel.

M.v.g. René

• rudi2

ja dat is het beste

dit kan wel een ander probleem opleveren maar als je niets van uurwerken af weet dan kan ik hier een heel verhaal neerzetten waar je toch niets mee kan doen

.wat je ook kan doen is het hamertje wat verbuigen zoadt het hameretje niet meer op de gong slaat en dan de veer gewoon opdraaien dan kan er niets gebeuren.

rudi

• Rene

Beste Rudi

Het gaat om een westminster uurwerk en kan dit door middel van een handeltje uitzetten. Ik was alleen benieuwd hoe ik de veren het beste in ruste kon laten. opgewonden of slap of misschien een paar slagen opgedraaid. In ieder geval nog bedankt voor je reactie's.

M.v.g. René.

• rudi2

Rene

het handeltje bij een westminster uurwerk hebben ze erop gezet om snachts de slag uit te schakelen.

maar nogmaals als je hem niet meer wilt horen dan veren ontspannen

rudi

• roger

waar in belgie of nederland kan ik een opwindveer vinden voor een grammofoon,hoe de grote te weten komen

mvg

roger

• Martin Meijer

Hallo Roger,

Voor een veer zijn drie maten belangrijk: de diameter van de veerton

de dikte van de veer

de hoogte van de veer

Als de veer aan het eind gebroken is dan is nog wel een nieuwe haak aan te maken, is de veer in het midden gebroken dan moet er een nieuwe veer in. Zoek een goede klokkenmaker in de buurt om dat klusje voor je te klaren. Want het is erg link om dat zo even te doen als je het nog nooit een veer hebt ingezet. Ik wil het wel doen (als er niemand in de buurt is) maar dan moet je de veerton en veer even opsturen.

Met vriendelijke groet, Martin Meijer, uurwerkhersteller.