gongstaven

  • Gerrit

    Ik ben op zoek naar een (1) gongstaaf voor een Junghans Wurttemberg Westminster 4/4 mantel klok 4 staven. Ik geloof dat ze de klok een ‘Tambour’ of ‘Napoleon hoed’ noemen.

    Ik ben woonachtig op St. Maarten (Nederlandse Antillen) en heb onlangs de klok op Curacao laten repareren maar helaas kon de staaf niet vervangen worden. Het is de staaf met de diepste klank (langste).

    Ik heb het vermoeden dat alle 4 vervangen moeten worden.

    Kan iemenad mij in de goede richting wijzen? Ik heb, indien nodig, fotos van de klok en de staven plus houder.

    Gerrit Koelers

    St. Maarten.

  • rudi

    Gerrit

    er zijn gongen die vaste staven hebben,en er zijn gongen waar je de staaf uit kan draaien.

    ik denk dat de klokken maker daar uitsluitsel over kan geven.

    ik zelf heb wel eens een gongstaaf vervangen in een vaste gong.

    kwestie van gat uitboren en dan de staaf erin en vol laten lopen met soldeer tin en klaar is kees

    tenzij je de staaf niet meer hebt dan moet je gehele gong gaan vervangen.

    ik hoop dat je hier iets mee kan doen

    grt rudi

  • martin meijer

    Hallo Gerrit,

    Het is zeer lastig om bij een gestemd stel gongstaven een nieuwe te plaatsen. Je zit met de lengte, de dikte en het materiaal van de gongstaaf. Het slimste is om een nieuw of tweedehans blok op de kop te tikken voor een westminster. Dan is het altijd getemd.

    Met vriendelijke groeten, Martin Meijer.

  • Nico

    Mag ik even op deze discussie inhaken.

    Momenteel ben ik met een oude klok bezig met gongstaven. Zo'n klok die in de jaren 50 op de schorsteen stond, en met het beroemde BIM BAM geluid…..

    (Sorry, maar ik weet het even niet anders te omschrijven.

    Origineel zitten er drie gongstaven in de standaard. Eén ervan is afgebroken, en die is er nog bij. De hoogste in toon. De staven zitten in het blok vastgeschroefd met messing bouten waarin de staven zijn bevestigd.

    Nu wil ik de bout van de afgebroken gongstaaf losschroeven….maar vergeet het maar. Daar is geen beweging in te krijgen. In de andere twee ook niet.

    Vermoedelijk is er een foefje om alsnog deze bout, die ook de gongstaaf vasthoudt, los te krijgen.

    Wie kan mij daarmee helpen.

    Bij voorbaat dank voor de hulp.

    Nico

  • Herman

    “kruipolie” erop doen en een nachtje laten staan .Daarna terug proberen. Caramba is een goed merk kruipolie. Mvrg.

  • Nico

    Hartelijk dank Herman,

    Ik ga er mee aan de slag (gong, gong, gong………….)

    Nico

  • Gerrit

    Bedankt allemaal voor jullie adviezen enz.

    Ik heb het proberen uit te boren en is een beetje gelukt. Het maakt een beetje een raar geluid maar is in iedergeval beter dan niets, toch?

    Ik neem het blokje wel mee wanneer ik volgend jaar naar Nederland ga.

    Ik begrijp nu dat je niet een kunt vervangen maar allemaal omdat e op mekaar zijn afgetemd. In dit geval zijn het er 4.