Probleem met slinger

  • Frans

    Hallo,Ik heb een vreemd probleem met een oude antieke wandklok. De slinger van de klok maakt nl. een vreemde zwabberende beweging.Naast de normale links en rechts gaande beweging maakt de slinger ook een lichte roterende beweging om de slingerstaaf. Deze roterende beweging loopt door tot aan de slingerveer. Je ziet de slingerveer ook iedere keer ligt torderen.Mijn gedachten was dat de slingerveer niet goed meer is maar daar is optisch niks aan te zien. Dus geen knikken of sporen van breuk.Ondanks dit vreemde verschijnsel blijft de klok redelijk goed op tijd lopen en stopt dus niet. Het is alleen een vreemd gezicht en hoort volgens mij ook niet.Het betreft hier een uurwerk van het merk: Mauthe.Heeft iemand een idee wat hiervan mogelijk de oorzaak is en hoe dit is te verhelpen?

  • Frans

    Ter Info: 

    Het hiervoor beschreven probleem met de slinger is opgelost. Het werd veroorzaakt doordat er een verkeerd model slingerveer in de klok was gemonteerd. De slingerveer vervangen door het juiste model voor deze klok en het probleem was opgelost.

    Doe er je voordeel mee!