Afstellen jaarpendule

  • wimwes

    Ik wil mijn vraag graag aan Ton de Bruijn voorleggen maar weet niet hoe ik hem kan bereiken. Ik hoop dat het via dit topic lukt. Ik durf mijzelf amateur klokkenmaker te noemen maar heb nu voor het eerst een jaarpendule merk Schatz die het vertikt te “lopen”. Ik heb hem gedemonteerd (maar niets veranderd aan de instelling van de torsieveer) gereinigd, de tappen gepolijst en weer gemonteerd. Hierna geolied met klokolie nr. 4.

    Zonder anker loopt hij soepel maar zodra ik het anker monteer (nog zonder de torsieveer) gebeurt er niets. Hopelijk kunt U of een van de andere kundiger lezers van dit forum mij goede raad geven. Ik hoor het graag! Vriendelijke groet, Wim van der Westen

  • Rob

    Ik heb een probleem met het afstellen van een jaarpendule (Koma Quartz) die sinds de aanschaf ca. 6 maanden probleemloos heeft gelopen. Recent stopte de klok en dacht dat het aan de batterij lag. Na vervanging (bleek niet echt nodig) kreeg ik de klok niet mee aan de gang.

    Door voorzichtig de roterende 4 bollen aan te duwen zie ik dat het anker initieel door het “meenemertje” met enige regelmaat omklapt maar de rotatie dooft langzaam uit. Hierdoor stopt het omklappen en de rotatie staat vrijwel stil na ca. 30 minuten.

    De klok staat waterpas en de roterende 4 bollen lopen nergens aan. Mijn vraag is wat gaat er mis en hoe kan ik de klok opnieuw afstellen zodat hij blijft lopen.

    De details die op de klok te vinden zijn:

         S00032

         Konrad Maush (Koma)

         Germany

         D.B.P. 2732667

    Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen om de klok weer aan de gang te krijgen.

    Met Groet,

    Rob Boddeke.

  • Rob

    Nog een aanvulling op mijn laatste (bovenstaande) mail mbt de afstelling van een jaarpendule:

    Er is bij mij onduidelijkheid over de rol en de functie van de kleine tandwieltjes aan de achterkant van het anker.

    Speelt dit een rol bij de afstelling waar het “meenemertje” tegenaan moet tikken om het anker om te laten klappen?

    Gaarne advies van iemand die mij hiermee kan helpen. Mogelijk speelt een rol in de correcte afstelling waar ik naar op zoek ben.

    Met groet,

    Rob