comtoise

  • frans

    ik heb een comtoise die om het uur  1 maal slaat. en 2 minuten later de aantal slagen.

    dus  als het 12 uur is  slaat de klok 1 maal  en 2 minuten later 12 maal   is dit normaal

  • J

    Ik ben mijn oude comtoise die al 15jaar opgeborgen was omdst hij maar enkele minuten liep nu aan maken. Had aan het uurwerkgewicht 2kg extra hangen en dan bleef hij wel lopen.  Nog nooit gedaan maar gewoon begonnen, alles schoonmaken enz poetsen olieen etc. Nu liep hij weer maar de slag was altijd 1 uur minder als de tijd. Dus 12u slaat 11keer. 1 uur 12 keer 6 uur 5 keer. Van alles geprobeert tot ik vanmorgen zag dat het vierkant van de urenwijzer niet parallel stond met de 12uurstand van het urenrad. Van alles geprobeert en uiteindelijk de urenwijzeras met een steeksleutel verdraaid t.o.v. het urenrad. Even proberen en nu loopt hij op tijd en slaat de juiste uren zonder extra gewichten toe te voegen.

    dus misschien is dat de oplossing, of anders staan dewijzers misschien verkeerd zodat hij de halfuurslsg doet. De slagbediening welke door de nokkon achter het minutenrad bediend worden. Dat was bij mij ook maar door minutenrad te verdraaien en de grote wijzerte verzetten heb ik dat opgelost..succes. jac. V. Dijck