Friese slingerklok moet scheef hangen

  • Imke

    Goedendag allemaal.

    Ik heb een Friese slingerklok. Het uurwerk ziet er erg schoon uit, geen stof of aangekoekte rommel op de tandwielen maar hij vertoont wel merkwaardig gedrag. Wanneer ik de klok waterpas ophang loopt deze ongeveer 20 seconden waarna hij weer stopt. Na wat lezen en prutsen kwam ik bij de term “scheefslaan” uit en dat zette me aan het denken. De tik tak was namelijk niet mooi consisent maar meer tiktak….tiktak…..tiktak…etc.

    Na wat klooien blijkt dat hoe schever ik de klok hang hoe beter hij gaat lopen, hij hangt nu al een jaar of 2 aan de muur maar omdat ie het nooit goed deed heb ik er geen aandacht aan besteed. Ik wilde het uurwerk laten reinigen tzt maar dat is misschien nu (nog) niet nodig.

    Nu de klok onder een ietwat gekke hoek hangt loopt ie eigenlijk helemaal prima. Het is alleen niet mooi en het zal vast ook niet bevorderlijk zijn voor de levensduur van het uurwerk.

    Ik kan proberen het uurwerk iets te verdraaien in de kast, het lijkt er op dat deze met twee stelschroeven aan de onderkant op een houten balkje wordt geklemd en dat balkje zou ik iets schuin kunnen plaatsen maar dan zal vanaf dat moment de wijzerplaat ook iets verdraaid zijn. De klok slaat nu met de wijzer loodrecht naar boven of op het half uur naar beneden.

    Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn? Zou er wellicht iets verbogen kunnen zijn in het uurwerk?

    Heeft iemand anders al eens zoiets aan de hand gehad?

    Graag advies. Ik ben niet bang om het uurwerk uit de klok te schroeven maar verder dan dat durf ik niet echt te gaan.

    Alvast bedankt voor uw hulp

    Vriendelijke groeten,

    Imke

  • Imke

    Na wat verder lezen kwam ik er achter dat ik de gaffel van de klepel moest verdraaien.

    Inmiddels loopt de klok al 3 dagen en hangt ie recht.

    Erg eenvoudig, had ik het maar eerder opgezocht.