Regulateur slaat niet

  • Monique

    Beste allemaal,

    Ik heb kort geleden een eikenhouten regulateur gekocht, ik denk uit de jaren ‘20-’30.

    Hij loopt goed en perfect op tijd. 

    Alleen hij slaat niet.  Als de wijzer op het hele of halve uur komt, maakt de klok wel een soort zacht “kkkrrrrr” geluid alsofhij wil gaan slaan.

    Het slagwerk opwinden (linkergat ) gaat ook niet, alsof het al te strak is opgedraaid.

    Kan het zijn dat men het slagwerk heeft uitgezet?

    Hoe kan ik dat zelf weer aanzetten?  Ik zie als ik voor de klok sta, wel rechts een soort koperen “draadje” hangen, dit hangt los…..maar ik heb geen idee wat er gebeurt als ik daaraan trek?   

    Wie heeft er een tip voor me?

    groetjes, Monique

  • Etienne

    Monique

    Beste allemaal,

    Ik heb kort geleden een eikenhouten regulateur gekocht, ik denk uit de jaren ‘20-’30.

    Hij loopt goed en perfect op tijd. 

    Alleen hij slaat niet.  Als de wijzer op het hele of halve uur komt, maakt de klok wel een soort zacht “kkkrrrrr” geluid alsofhij wil gaan slaan.

    Het slagwerk opwinden (linkergat ) gaat ook niet, alsof het al te strak is opgedraaid.

    Kan het zijn dat men het slagwerk heeft uitgezet?

    Hoe kan ik dat zelf weer aanzetten?  Ik zie als ik voor de klok sta, wel rechts een soort koperen “draadje” hangen, dit hangt los…..maar ik heb geen idee wat er gebeurt als ik daaraan trek?   

    Wie heeft er een tip voor me?

    groetjes, Monique

  • Rob

    Haal het uurwerk er eens uit en volg de bewegingen op het tijdstip van de slag.

    Dan zie je ook waar het draadje voor is.

     

    Rob