Maanstand instellen en opdraaien John Thomas London tafelklok

  • Sandra

    Hallo!

    De klok van mijn oma heeft een tijd stil gestaan. Ik heb hem opgewonden met de sleutel en nu loopt hij weer. De maanstand staat echter niet goed en ik weet niet hoe ik die bij deze klok moet instellen. Verder weet ik ook niet welke maanstand nu correct is (18 november).

    E zitten twee ‘gaten’ in de wijzerplaat bedoeld voor het opwinden van de klok. Met sleutel in het rechtergat kon ik de klok weer tikkend krijgen, maar waarvoor het gat aan de linkerkant bedoeld is weten we niet? Kan iemand mij helpen?

    Dank alvast, Sandra

  • Martin Meijer

    Hallo Sandra,

    Het is nu 5 dagen na nieuwe maan, als het goed is dan kan je de maanschijf met je vinger verzetten.

    Het linkergat is voor het slagwerk.

    Groeten Martin Meijer.

  • Sandra

    Hallo Martin,

    Dank je wel voor je antwoord. ik heb geprobeerd de maandschijf te draaien maar hij zit vast. Weet je hoe dat kan?

    En ik heb nog een vraag; de klok slaat steeds 1 slag te weinig, dus om zes uur slaat hij 5 keer. Enig idee hoe dat kan komen en hoe ik het kan oplossen? Ik heb het slagwerk ook opgewonden.

    Een hele kunst zo'n klok!

    Groeten, Sandra

  • Martin Meijer

    Hallo Sandra,

    Door de uurwijzer te verdraaien kan je klok op de juiste tijd laten slaan. De uurwijzer zit klemmend op een bus, dat moet te doen zijn.

    Waarschijnlijk zit op de achterkant van de wijzerplaat een veer die de maanschijf in een bepaalde stand vasthoud, misschien zit de op de maanschijf in plaats van er tegenaan. Als dat het niet is even een vakman in de buurt opzoeken en die het probleem voorleggen.

    Groeten Martin Meijer.

  • Sandra

    Hoi Martin,

    Heel hartelijk dank! De klok loopt weer helemaal naar behoren!

    Groeten, Sandra

  • Martin Meijer

    Hallo Sandra,

    Mooi zo!! Graag gedaan.

    Groeten Martin.