Torsieveer vervangen jaarpendule

  • G. Hesen

    Ik heb een jaarpendule van Kundo. Het is een klok van 20 cm hoog. De torsiveer is gebroken. Het is niet zo'n platte veer maar meer een draad die rond is maar niet glad. Zoals ik heb bekeken moet het deel waar de balletjes aangeschroefd zitten en de hele draad vervangen worden. Het blokje onder zit namelijk zo geborgd dat je het niet los kunt halen. Mijn vraag is waar kan ik zulke draad krijgen. Monteren kukt mij wel.

    Gr, G. Hesen

  • Andre Heusdens

    Goedemiddag Ton,

    De beschrijving over de torsieveer vervangen is een welkome aanvulling, duidelijk.

    Verder zit ik nog wel een paar vragen het betreft Kundo miniatuur waarvan de torsieveer 0,058 mm is

    Alles schoongemaakt en afgesteld zoals de opgave luidt loopt dan 5 minuten en staat weer stil.

    Wat ik wel zie is dat de torsieveer bij het bovenblok een hele slag is getordeerd en de torsieveer nauw niet bepaald strak is.

    Het draaigewicht als men de beveiliging voor transport los draait zakt het draaigewicht 2,5 mm, vraag klopt dit?

    Is er een foto te verkrijgen hoe het moet zitten?

    Voor het schoonmaken zat de klok stijf onder de olie.

    En waar kan ik de torsieveer betrekken?

    Met vriendelijke groet,

    Andre Heusdens

  • Ton de Bruijn

    Hallo Andre,

    De torsieveer mag op geen enkele manier beschadigd zijn.Geen knik en geen verdraaing.Is dat wel het geval dan vervangen.Normaal heb ik ze voldoende op voorraad(0.058),maar ik ben er even doorheen.Duurt ruim een maand voordat ze weer binnen zijn uit Amerika.Je kan ook 0.061mm gebruiken en iets afslijpen volgens de beschreven methode.Wel voorzichtig,want ze zijn vrij dun.De torsieveren kosten 5eu.per stuk incl.verzenden.

    Dat het gewicht zakt als de vergrendeling wordt losgemaakt is normaal.Alleen opletten dat het gewicht vrijloopt van de onderkant.

    Mijn E-mail adres vind je in één van de vorige discussies hierover.

    Ik hoor het wel .

    Groet Ton

  • Andre Heusdens

    Goedemiddag Ton,

    Mogelijk heb ik de vraag verkeerd geplaatst, vandaar nog een keer

    De beschrijving over de torsieveer vervangen is een welkome aanvulling, duidelijk.

    Verder zit ik nog wel een paar vragen het betreft Kundo miniatuur waarvan de torsieveer 0,058 mm is

    Alles schoongemaakt en afgesteld zoals de opgave luidt loopt dan 5 minuten en staat weer stil.

    Wat ik wel zie is dat de torsieveer bij het bovenblok een hele slag is getordeerd en de torsieveer nauw niet bepaald strak is.

    Het draaigewicht als men de beveiliging voor transport los draait zakt het draaigewicht 2,5 mm, vraag klopt dit?

    Is er een foto te verkrijgen hoe het moet zitten?

    Voor het schoonmaken zat de klok stijf onder de olie.

    En waar kan ik de torsieveer betrekken?

    Met vriendelijke groet,

    Andre Heusdens

  • Ton de Bruijn

    Marc,

    Je vraag was duidelijk gesteld en ik heb in deze discussielijst op 27-7-2010 er ook een duidelijk antwoord op gegeven.

    Ton

  • D. de Hek

    Hallo Ton,

    Mijn complimenten voor je beschrijving m.b.t. de vervanging van de torsieveer jaarpendule.

    Graag zou ik met je in contact willen komen ter assistentie van mijn jaarpendule.

    Groet van Dirk.

  • Ton de Bruijn

    Hallo Dirk,mijn e-mail adres staat vermeld in deze discussie op 29/01/2010

    Mvrgr.Ton

  • frans

    Hoi Ton

    Ik ben op zoek nar een torsie veer

    van een jaar pendule..

    Je montage voorschrift is heel duidelijk

    Kan je mij ook vertellen waar deze te koop zijn .

    Groeten Frans.

  • Ton de Bruijn

    Hallo Frans

    Als je mij de maat doorgeeft van de torsieveer die je nodig hebt kan ik je helpen.

    tondbr@yahoo.com

    Gr.Ton

  • H.W.philippo

    ik heb een jaarpendule UNADJUSTED waar van het Torsieveer kapot van is.

    heeft u voor mij een nieuwe ?

    hij is ± 11,5 cm lang.